Blog
5 základních druhů loga
Existuje pět základních logotypů. Každý má své plusy a mínusy. Víte, který typ je pro váš business ten správný a proč?
Pojďme se podívat na stručné shrnutí.
Symbol (logomark)
Symbol bývá často abstraktní a nemusí na první pohled prozrazovat, co přesně děláte. Měl by ale svou formou rezonovat s vaší cílovou skupinou. Logo Nike prakticky nic neříká, ale svým nakloněným symbolem naznačuje dynamiku a rychlost. A přesně taková je cílová skupina této značky.
Nakousnuté jablko by ve své nejnižší podstatě mohlo evokovat prodejnu ovoce a zeleniny. V případě Apple, ale nepůsobí nijak lahodně. Naopak je elegantní a vyzařuje exkluzivitu (jak tvarem, tak i barvou). O to stejné se snaží i jeho zákazníci se zakoupenými produkty.
+ Hodí se k evokování pocitu namísto konkrétní myšlenky.
+ Protože je abstraktní, je unikátní. Je jen malá pravděpodobnost, že někdo jiný vytvoří totožné logo.
– Napřed musíme vědět, jaký pocit chceme symbolem vyvolat a být si jistí, že s ním cílový zákazník rezonuje. Nehodí se proto pro zatím nedefinovanou značku.
Slovní označení (wordmark)
Jedná se o variantu, která obsahuje celý název společnosti. Hlavním prvkem je zde použitá typografie. Tvar, styl a barvy musí rezonovat s filozofií firmy.
Google je zábavný a rozličné barvy znázorňují celou paletu produktů a služeb, které nabízí.
+ Ideální volba pro nově vzniklé společnosti, které chtějí své (často abstraktní) jméno dostat na trh.
+ Nejlepší volba pro ty, kteří se prezentují pod svým jménem, např. umělci.
– Nehodí se pro oooooooooopravdu dlouhé názvy firem.
Iniciálové označení (lettermark)
Typické všude tam, kde je potřeba zmínit firmu s dlouhým názvem v krátkém čase (rádio, televize) nebo na malém prostoru. Kdyby mělo být “Home Box Office” v rohu obrazovky dostatečně čitelné, působilo by zbytečně rušivě. A to se jedná ještě o velmi krátký název.
Co teprve, kdyby společnosti 3M používala v logu svůj celý název – Minnesota Mining and Manufacturing Company?
+ Perfektní pro dlouhé názvy firem.
– Z iniciálů nemusí být jasné spojení se skutečným názvem firmy. Řešením je přidání celého slovního označení do doby, než se ustálí pozice společnosti na trhu.
Emblém
Jde o kombinaci symbolu se slovním nebo iniciálovým označením a tvarem, který je pro logo podstatný.
Dodává firmě oficiální nádech a historický ráz. Typická volba univerzit, státních, sportovních a jiných institucí.
+ Skvělá volba pro vystihnutí unikátního ducha společnosti.
+ I nová firma pak na podvědomé úrovni působí, jako firma s dlouholetou tradicí.
– Nehodí se tam, kde budeme logo hodně zmenšovat. V malém formátu je emblém nečitelný.
Kombinace slovního a symbolového označení (combination mark)
Jedná se o nejflexibilnější typ loga. Je možné používat samostatně symbol, samostatně název nebo kombinaci obojího, v závislosti na platformě, médiu, či zamýšleném cíli.
+ Univerzální. Lze použít i odděleně, podle typu média.
+ Vhodné pro nové firmy k vytvoření podvědomého spojení mezi názvem a symbolem.
– Pracnější tvorba loga. Nutnost sladit text se symbolem do příjemné harmonie.